środa, 8 lipca 2015

Pizza bezglutenowa na cieśćie ryżowym

 Absolutny hit, cytat Michała: "Prawie czuć gluten".

Składniki na dużą pizzę (wyrośnięta, na pulchnym cieście):

  • 50 g drożdzy;
  • 1 łyżeczka cukru;
  • 400 ml wody;
  • 400 gramów mąki ryżowej;
  • 100 gramów mąki ziemniaczanej
  • 1 łyżeczka soli;
  • 4 łyżki oleju do ciasta.
Jeśli ktoś preferuje mniej wyrośnięte ciasto ograniczyłabym ilość zaczynu drożdżowego i proporcje z mąką. Jak zrobię wrzucę.

UWAGA: Ciasto bardziej leiste niż w wypadku poprzedniczki. Wystarczy wylać na blachę.Przepis na pizze na cieście gryczanym tutu.

Wykonanie:

  1. Drożdze wymieszać w ciepłej wodzie z cukrem, odstawić na kilka minut*.
  2. W tym czasie odmierzamy składniki. Mąkę gryczaną w misce mieszamy z solą, dodajemy wodę i tą z drożdzami, olej. MIESZANIE: Tutaj wybieram opcje miksera z końcówkami do mieszania*.
  3. Odstawiamy ciasto na 30-60 minut, pod przykryciem*.
  4. Formę na której pieczemy wysmarować olejem. Ja osobiście używam papieru lub maty do pieczenia, którą smaruję olejem. Później inaczej niż w wypadku ciasta gryczanego wylewam ciasto na formę jest rzadsze niż gryczane*.
  5. Ciasto smaruje jogurtem, lub przecierem pomidorowym.
  6. Na tak przygotowane ciasto układamy swoje ulubione dodatki*.
  7. Pieczemy w nagrzanym do 200-220 stopni piekarniku przez ok 15-40 minut*.U mnie 30.



 Uwagi:

  • Do drożdży można dorzucić odrobinę mąki. Czytałam, że tak naprawdę wystarczy zaczyn z drożdży, wody i mąki, ale nie próbowałam;
  • Osobiście zawsze przesiewam mąkę;
  • Sekretem dobrze zrobionego ciasta drożdzowego  jest dobre napowietrzenie ciasta;
  • Nie ciepło, a głównie brak przeciągów powoduje, że ciasto drożdzowe dobrze wyrasta. Ja miskę zakrywam folią spożywczą. Czasami również aluminiową/ręcznikiem/ścierką; 
  • Ser sypiemy na sos, nie na składniki. Pozwala to im dobrze przykleić się do spodu. Czasami dla efektu dodaję ser na wierzch, ale to już czyste przyzyczajenie oka.
  • Posiadam piecyk elektryczny, jeden z najtańszych na rynku. W opisie czytałam, że ciasto na pizze należy piec maksymalnie 15 minut. Ja swoję piekę minimum 30 minut.
  • Mój ulubiony sos do pizzy czosnkowy: mały jogurt, łyżka majonezu i kilka ząbków czosnku lub przyprawa. Można wbogacić solą, pieprzem i koperkiem.  

    Jeśli ktoś wam mówił, że nie można zrobić pysznej pizzy bezglutenowej, na niesamowicie lekkim smacznym cieście, lub właśnie nie spotkaliście się z takim nigdy i nigdzie zakochacię się w tej pizzy.
    Jest to mój absolutny hit. Uwielbiam te gryczaną, ale szukałam innego smaku, delikatniejszego.  Uwielbiam pizze razową, ale ta przeszła wszelakie moje eksperymenty. Warto eksperymentować w kuchni! 
     

Brak komentarzy:

Prześlij komentarz